70 jaar Italianen in Nederland

(MINSTENS) 70 JAAR ITALIANEN IN NEDERLAND

ZATERDAG 9 FEBRUARI 2019 – 14.00-18.00 UUR – toegang gratis

Het Migratiemuseum Heerlen en 1001 Italianen organiseren samen een middag over de Italiaanse migratie in Nederland. In 1949, 70 jaar geleden, sloot Nederland een wervingsverdrag met Italië, het eerste van een reeks met andere landen. Daardoor kwamen de eerste ‘gastarbeiders’, de Italianen, werken bij de Limburgse mijnen. Maar de Italiaanse aanwezigheid in Limburg en in Nederland is eigenlijk eeuwenoud.

Daniela Tasca (projectleider 1001 Italianen en auteur van het gelijknamige boek) geeft een rondleiding door de tentoonstelling ‘Niet Bang Zijn’ en zal de Italiaanse sporen volgen en toelichten samen met Italiaanse Limburgers. Oud-mijnwerker Luigi Pitzalis zal haar bijstaan.

Aansluitend lanceert 1001 Italianen het projectonderdeel Naam en T©enaam ism het Italiaans Cultureel Instituut. Mevrouw Carmela Callea zal erbij aanwezig zijn. Het project Naam en T©enaam wil archieffoto’s weer tot leven roepen. Anoniem fotoarchiefmateriaal van Italianen in Limburg/Nederland wordt maandenlang op de verschillende (online) platforms van de partners aangeboden, zodat de geportretteerden of hun families er informatie aan toe kunnen voegen. Ook kunnen Italiaanse oudere migranten en nieuwkomers hun eigen materiaal inleveren en laten opnemen in de archieven. Bij een feestelijk event eind 2019 worden de uitslagen van het onderzoek gepresenteerd.

PROGRAMMA:

13.30 uur Inloop en caffè Italiano
14.00 uur Welkom door Milena Mulders (initiatiefnemer en curator ‘Niet Bang Zijn’)
14.10 uur Introductie Italianen in Nederland/Limburg door Daniela Tasca
14.30 uur Mogelijkheid om met de rondleiding mee te gaan, olv Daniela Tasca in  gesprek met Italiaanse Limburgers
15.30 uur Lancering Naam en T©enaam door Carmela Callea (dir. Istituto Italiano di Cultura per i Paesi bassi) – tweetalig
15.45 uur Inbreng eigen fotomateriaal van/over Italianen in Limburg/Nederland
16.00 uur Afsluiting en informeel samenkomen & aperitivo.

« 1 van 3 »