Migra

Het Migratiemuseum Heerlen werkt samen met vele partners, zoals met het Nederlands Mijnmuseum en speciaal voor deze avond met het Tango festival.

Over MIGRA
1 bandoneon speler, 1 danser.

De bandoneon en het menselijk lichaam zijn twee objecten in beweging die beide gastheer en drager van geluid zijn. De muziek en de dans zijn twee lichamen die constant bewegen en veranderen. “Migrar”, migreren is synoniem voor een nooit eindigende beweging die tijdperken en nationaliteiten overstijgt.

‘Wij onderzoeken wat er gebeurt wanneer dingen van hun plek verjaagd worden, losraken van hun context. Wat kunnen we aantreffen in de nieuwe structuren en obstructies die de doorgang belemmeren? Zowel de muziek als de dans alsook elke artistieke discipline is beïnvloed door migratie, transformatie, verandering. Hun oorsprong is vermengd met de kunst zelf, die groter en wijder wordt. Neem het voorbeeld van de bandoneon. Dit instrument komt oorspronkelijk uit Duitsland en vond pas bij aankomst in Argentinië een ander doel, een ankerplaats, als een stemgeluid dat ver weg begon maar pas aan de andere kant van de oceaan zijn echo vond. Migreren is een manier om je continu te verplaatsen. Een beweging die eeuwen duurt, die een genetisch spoor wordt, dat tijdperken en nationaliteiten overstijgt. Er zal altijd een inherente strijd bestaan in deze verplaatsing, er zijn verschillen tussen kiezen voor migratie of ertoe worden gedwongen, tussen gastvrij ontvangen worden of opnieuw verdreven.

Martin Sued is componist, arrangeur en bandoneonist in Buenos Aires, Argentinië. Hij is sinds 2007 de leider van het Tatadios Quartet, waarmee hij cd’s opgenomen heeft: ‘Crecida’ (2009) en ‘Panal’ (2013). Hij speelt ook samen met het Chiche Trio (met Sergio Verdinelli en Juan Pablo di Leone) en met het Sued-Nikitoff Duo; beide projecten werden onderscheiden door het National Fund of Arts. In 2006 nam hij de cd’s ‘Chiche’ en ‘Sued Nikitoff’ op. Martin heeft onlangs zijn eerste solo-album uitgebracht met eigen composities voor bandoneon, ‘Iralidad’, dat officieel gepresenteerd werd in juli 2018 in het auditorium van de ‘Usina del Arte’ in Buenos Aires, na gespeeld te hebben in de Verenigde Staten, Duitsland, Nederland, Brazilië, Paraguay en in andere streken van Argentinië. In 2018 voerde hij zijn eigen muziek voor bandoneon en viool uit met het ‘SurdelSur ensamble’ (onder leiding van de violist Guillermo Rubino). Hij heeft meegewerkt aan opnames en concerten met artiesten als onder meer Milton Nascimento, Gilberto Gil, Zeca Pagodinho, Yamandú Costa, Guillermo Klein, Miguel Zenon, Seamus Blake, Ben Monder, Diego Schissi, Liliana Herrero, Silvia Iriondo, Daniel Binelli en Mono Fontana.

Janice Landritsky is een danseres, opgeleid aan de National University of Arts in Buenos Aires, Argentinië. Haar opleiding tot uitvoerend kunstenaar omvat klassieke dans, eigentijdse dans, contactimprovisatie, tango, capoeira, acrobatiek, muziek, percussie en toneel. Zij was lid van onafhankelijke gezelschappen zoals de Andante Company, La Pelela en Punto de Fuga. Ze werkte twee jaar lang als danseres bij de Contemporary dance Company of the UNA, trad op in diverse uitvoeringen door nationale en internationale choreografen (zoals Gabriela Prado, Eugenia Estevez, Nicolás Poggi en Daniel Goldin) in de ‘Bienal Arte Joven’, het Ciudanza festival, het Ribera theater, Parque Centenario amphitheater, Usina del arte, Experimental Center, Colon Theater en andere theaters in Buenos Aires. In 2015 presenteerde zij haar eerste solo van zichzelf, ‘Hen’, en trad op in onder meer het CoCoa Festival, de ‘Mirá’ Cycle, de Solos Cycle in Café Muller en de ‘Duncan Cycle’ in het Urbano Theater. Ze nam in 2016 en 2017 deel aan het Contemporary Dance Festival van Buenos Aires met de uitvoeringen Cumbia de Camara (Julia Gomez) en Infinito (Carla Bubiolachi). Ze woont momenteel in Parijs en werkt aan nieuwe projecten van eigentijdse dans en tango.

Graag blikken wij met u terug op deze mooie avond: