15/03/2019

Datum:
Tijd:

Emotienetwerken met imagine IC (op uitnodiging)

Op vrijdag 15 maart organiseren we bij het Continium discovery center een afsluitende bijeenkomst in het kader van het onderzoek naar ‘koempelmentaliteit’. Deelname op uitnodiging.

De afgelopen maanden deed sociologe Eva Mos (Universiteit van Amsterdam) in opdracht van het Migratiemuseum Heerlen onderzoek naar de term koempelmentaliteit: wat het vroeger was en nu is, wat het deed en wat het nog steeds doet.

In zeven blogs heeft zij geprobeerd om koempelmentaliteit in al zijn hoedanigheden te be- lichten. Van hoe er ondergronds gewerkt werd (het arbeidsethos), tot een zinvolle oudedags- voorziening, tot in- en uitsluiting. Koempelmentaliteit raakt dan ook aan vele debatten: Hoe wordt er met het verleden omgegaan? Welke verschillende betekenissen hangen mensen aan het verleden? Zorgde koempelmentaliteit voor de inclusie van nieuwkomers? Het laatste woord is er nog niet over gezegd.

Op 15 maart gaan we hierover in gesprek. Samen met de erfgoedpioniers van Imagine IC; bij het Continium in Kerkrade. Sociologe Eva Mos komt speciaal uit Berlijn. Een verslag van deze bijeenkomst zal beschikbaar worden gemaakt op de website.

Alle blogs van Eva zijn te lezen op de website van het Migratiemuseum Heerlen onder onderzoek naar koempelmentaliteit.