05/05/2019

Datum:
Tijd:

Vrijheidsmaaltijd op het Maanplein

Het Migratiemuseum Heerlen & partners nodigen u van harte uit voor de allereerste Vrijheidsmaaltijd in Heerlen!

Samen starten we het herdenkingsjaar 75 jaar Bevrijding!

5 MEI – BEVRIJDINGSDAG

12.00 uur – 14.00 uur
Maanplein 52 (boven de Jumbo) in het Maankwartier

In heel Nederland worden op 5 mei Vrijheidsmaaltijden georganiseerd. Klein, groot met lokale lekkernijen of culinaire hoogstandjes. De maaltijden zijn er in alle vormen en maten.

De bijzondere ontmoeting aan de eettafel brengt mensen samen. We delen eten en raken in gesprek over historische en maatschappelijke thema’s als vrijheid en onvrijheid. Thema’s waar we dagelijks nauwelijks nog bij stilstaat en waar we bij uitstek op Bevrijdingsdag aandacht aan kunnen geven.

Vrijheidsmaaltijd aan het IJ in Amsterdam 2014 / Foto: Jurgen Koopmanschap

Niet Bang Zijn
Het Migratiemuseum Heerlen neemt de Amsterdamse traditie over en organiseert de allereerste Vrijheidsmaaltijd in Heerlen. Met het centrale thema ‘Niet Bang Zijn’ dagen we u uit om uit uw comfortzone te treden en plaats te nemen naast of tegenover iemand die u niet kent. Tijdens de vrijheidsmaaltijd op het Maanplein staan we stil bij wat ons in dit land allemaal bindt: vrijheid! Iedereen is welkom aan tafel. Let op: het aantal plaatsen is wel beperkt dus wees er snel bij!

Emile Roemer toost op de vrijheid
Elke Vrijheidsmaaltijd start met een toost waarin de reden voor de samenkomst aan de orde komt. In Heerlen wordt de toast uitgebracht door onze waarnemend burgemeester Emile Roemer.

Maaltijd
Wij
dekken de tafel en samen met 5 buurtkoks zorgen wij voor een cultureel diverse basismaaltijd (ook Halal en vega). U neemt zelf mee wat u lekker vindt en wat u graag wil delen met uw buurtgenoten en stadgenoten.

Denk aan: iets te drinken, brood, een salade, gehaktballetjes, gebak, soep (mits warm meegenomen), etc. JUMBO sponsort het fruit!

Muziek
Samen met het Tango festival geven we een muzikale kleur aan de maaltijd. Dit jaar staat het festival in het teken van de Poolse tango. Tijdens de Vrijheidsmaaltijd zullen muzikanten van een beroemd Pools orkest, spelen, die later die avond in Parkstad Limburg Theaters zullen optreden.

Gasten van de Vrijheidsmaaltijd kunnen met korting naar de avondvoorstelling van het Tango festival op 5 mei (in plaats van 18 euro betaalt u 12 euro). Mail info@migratiemuseumheerlen.nl o.v.v. Vrijheidsmaaltijd + tango festival en u ontvangt de kortingscode.

Zie de website van het Tango festival voor meer info: https://www.tangobrutal.com/

Aan tafel is een beperkt aantal plekken. Aanmelden is dus verplicht.

Aanmelden kan op verschillende manieren:
-via de website van het Migratiemuseum Heerlen: zie aanmeldformulier hieronder.
-door de flyer (achterkant) in te vullen en in te leveren in het museum.

Meer informatie en vragen
Heeft u vragen over aanmelden, het programma, de maaltijd, meehelpen of iets anders? Mail dan naar info@migratiemuseumheerlen.nl

Partners
De Vrijheidsmaaltijd Heerlen is een samenwerking tussen Migratiemuseum Heerlen, Gemeente Heerlen, Weller, Heerlen Mijn Stad, Heerlen mondiaal, comité 4 en 5 mei, JUMBO, De Poort van Herle & vele wijkbewoners.

DEELNAME IS OP VRIJWILLIGE DONATIE.

Let op: het Maanplein is te bereiken via de trappen naast de JUMBO en via de lift in de parkeergarage en de lift bij de JUMBO en de Action.

Vier met elkaar de vrijheid bij het Migratiemuseum Heerlen!

Korting op  Tango Brutal Mala Orkiestra Dancingowa
Zou je naar afloop van de vrijheidsmaaltijd graag naar de voorstelling Tango Brutal Mala Orkiestra Dancingowa willen gaan? Dan hebben wij voor de eerste 30 mensen die ons een mailtje stuurt naar studio@sannegijsbers.nl maar liefst €6,- korting. Een kaartje kost dan nog maar €12,- i.p.v. €18,-.